Hör och häpna

publicerat i Allmänt;
Nu kommer jag återigen släppa en liten bomb. Snälla hamna nu inte i en djup chock, MEN, livet handlar inte om materiella saker!

Fråga dig själv vad som gör dig lycklig. Det är roligt att shoppa visst, men ger det dig en lång och intensiv lycka?
Det är jättekul att ha ett nyrenoverat hus, eller en sprillans ny bil/telefon/dator men är det lycka så där in i själen lycka?

Återigen vill jag peka på självkänslan! Jobbar du inte ständigt med din självkänsla kommer du aldrig bli helt lycklig. Så är det bara...

Du kommer alltid leta i varje vrå efter din lycka och efter varje nyinköpt väska kommer du tro att du har hittat din lycka för att sedan efter en vecka upptäcka att lyckan sitter i dom där urfräna skorna du såg på stan. När du väl köpt skorna så infinner sig lyckan igen och inget i livet känns tråkigt, tills DOM SLÄPPER NYA IPHONE. Dom jävlarna, du som precis blivit lycklig MÅSTE nu även köpa denna pryl för att må bra. Känner du igen dig?

Jag vill inte göra dig besviken på något sätt, men så kommer ditt liv att se ut, du kommer aldrig att bli nöjd och lycklig om du inte stannar upp och börja använda skallen lite.

När jag va som mest sjuk i bulimi handlade jag. Jag bodde i Göteborg och spenderade många timmar av min lediga tid i affärer. Jag hade en garderob utan dess like och älskade att handla. Det va ett rus som gick genom hela kroppen. När ruset sakta men säkert avtog kom ångesten, som ett brev på posten.
Men vad gjorde väl det? kunde ju bara ge mig ut på motionsslingan bakom hyreshuset och promenera skiten ur mig, endorfiner ni vet!

När jag fick hjälp och så småningom kom tillbaka till livet började jag se saker. Små saker....jag upptäckte glädjen jag kände över min systers lilla dotter, jag upptäckte sorgen av att jag inte varit närvarande på så många år, så många år av mitt liv va som en dimma.
När jag var färdig med min behandling och stod på egna ben upptäckte jag även kärleken. Jag fann lyckan i en man som va sig själv, som aldrig någonsin sa ett negativt ord om sig själv och som älskade med sådan kraft att hjärtat värkte.

Dagarna innan jag skulle flytta från min lägenhet i Angered kändes härliga. Solen sken och jag bestämde mig för att gå en promenad. Benen styrde sig själva, slingan bakom hyreshuset var liksom inpräntad i hjärnan. När jag gått halva rundan tappade jag andan. Jag började gråta och satte mig ner i gräset. Det jag såg va så ofantligt vackert så det går inte ens att beskriva med ord. Jag hörde fåglarna kvittra, löven hade precis slått ut och himlen var klarblå. I nästan ett år hade jag gått samma runda dag ut och dag in, men det hade aldrig någonsin slagit mig hur fantastiskt vackert det var!
Jag var så sjuk, det enda som fanns i mitt huvud var kalorier och vikt. Hela min värld va så betaget av detta så på ett helt år ägnade jag inte en tanke på hur vackert jag bodde.

Det jag vill komma fram till är att ni återigen måste öppna era ögon! Skit i VIKT, VÄSKOR, SKOR, HUS, BILAR och alla andra ytliga saker. Se för fan till att vårda er självkänsla så ni inte missar LIVET!
Låt inte era barn falla in i detta hysteriska tänk...låt dom slippa det, jag ber er!
Lägg mobilen hemma när ni hämtar era barn på förskolan, låt dom ta er med storm och lev er in i berättelsen om pinnen dom hittade i skogen.
Låt era barn få ta på sig en gul och en blå strumpa om dom vill, fråga dom, dom har säkert en superbra tanke med det! Låt barnen få känna att ni älskar dom precis för det dom är!
OCH SNÄLLA ÄLSKA ER SJÄLVA!

AMEN!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Bex:

Förskollärare kanske vore ett yrke för dig med? ;)

Svar: Pluggade till det innan jag flyttade till Göteborg, men va så sjuk i bulimin så fick avbryta. Jag har bara ett år kvar på min utbildning, men tror inte att jag vill jobba som förskollärare faktiskt! Bli alldeles för berörd och kommer garanterat ta med jobbet hem. Däremot skulle jag kunna tänka mig att bli stödhem/fosterhem. Men det har bara stannat vid tanken....jag vill hjälpa hela världen ibland!
Michaela

2:a kommentar, skriven , av Emma:

Stolt över dig ❤️

Kommentera inlägget här :